W Polsce ponad 4 miliony osób posiada orzeczenie o niepełnosprawności. Wraz z osobami w podeszłym wieku są one najważniejszymi beneficjentami nowych przepisów obowiązujących od 28 czerwca 2025 roku.
Na ich podstawie m.in. banki w Polsce są zobowiązane do spełnienia wymagań dostępności wynikających z ustawy z 26 kwietnia 2024 roku oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2019/882 z 17 kwietnia 2019 roku w sprawie wymogów dostępności produktów i usług.
Ma ona na celu zapewnienie wszystkim klientom dostępu do usług i produktów. W zakresie określonym ustawą zapewnienie spełniania wymagań dostępności: produktów jest obowiązkiem producentów, upoważnionych przedstawicieli, importerów oraz dystrybutorów. W zakresie usług jest obowiązkiem usługodawców.
Przepisy ustawy stosuje się do oferowanych lub świadczonych na rzecz konsumentów usług:
- telekomunikacyjnych,
- dostępu do audiowizualnych usług medialnych,
- towarzyszących usługom transportu pasażerskiego,
- bankowości detalicznej,
- rozpowszechniania książek elektronicznych,
- handlu elektronicznego.
Przepisów nie stosuje się do:
- usług oferowanych lub świadczonych przez mikroprzedsiębiorców,
- części stron internetowych i aplikacji mobilnych,
- usług komunikacji miejskiej oraz gminnej.
W wyniku przepisów krajowych i unijnych niektóre banki już uruchomiły możliwość korzystania z kontaktu online w języku migowym.
Co istotne klientom przysługuje na mocy wspomnianych przepisów prawo do złożenia skargi. Dotyczyć ona powinna niespełnienia przez bank lub inny podmiot gospodarczy wymagań dostępności niektórych produktów i usług.
Skarga powinna zawierać dane ją składającego, dane kontaktowe jak adres, e-mail lub numer telefonu. Wskazanie produktu lub usługi, których dotyczy skarga.