Nowe przepisy istotne dla seniorów.

W Polsce ponad 4 miliony osób posiada orzeczenie o niepełnosprawności. Wraz z osobami w podeszłym wieku są one najważniejszymi beneficjentami nowych przepisów obowiązujących od 28 czerwca 2025 roku.

Na ich podstawie m.in. banki w Polsce są zobowiązane do spełnienia wymagań dostępności wynikających z ustawy z 26 kwietnia 2024 roku oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2019/882 z 17 kwietnia 2019 roku w sprawie wymogów dostępności produktów i usług.

Ma ona na celu zapewnienie wszystkim klientom dostępu do usług i produktów. W zakresie określonym ustawą zapewnienie spełniania wymagań dostępności: produktów jest obowiązkiem producentów, upoważnionych przedstawicieli, importerów oraz dystrybutorów. W zakresie usług jest obowiązkiem usługodawców.

Przepisy ustawy stosuje się do oferowanych lub świadczonych na rzecz konsumentów usług:

  • telekomunikacyjnych,
  • dostępu do audiowizualnych usług medialnych,
  • towarzyszących usługom transportu pasażerskiego,
  • bankowości detalicznej,
  • rozpowszechniania książek elektronicznych,
  • handlu elektronicznego.

Przepisów nie stosuje się do:

  • usług oferowanych lub świadczonych przez mikroprzedsiębiorców,
  • części stron internetowych i aplikacji mobilnych,
  • usług komunikacji miejskiej oraz gminnej.

W wyniku przepisów krajowych i unijnych niektóre banki już uruchomiły możliwość korzystania z kontaktu online w języku migowym.

Co istotne klientom przysługuje na mocy wspomnianych przepisów prawo do złożenia skargi. Dotyczyć ona powinna niespełnienia przez bank lub inny podmiot gospodarczy wymagań dostępności niektórych produktów i usług.

Skarga powinna zawierać dane ją składającego, dane kontaktowe jak adres, e-mail lub numer telefonu. Wskazanie produktu lub usługi, których dotyczy skarga.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *